![]() |
Veronikával Londonban találkoztam. Miközben egy bögre csokis-mentás tea mellett beszélgettünk, odakint stílusosan szakadt az eső...
Mesélsz
a kezdetekről? Milyen gyermekkorod volt?
Régóta vártak rám a szüleim
és amikor végre megszülettem, addigra annyi minden halmozódott fel bennük, hogy
szerettek volna nekem mindent megmutatni. Én ráadásul nagyon fogékony voltam a
világra, nagyon sok mindent hajlandó voltam befogadni és gyerekként egy kicsit
mindent csináltam. Matekból elég jó voltam, úgyhogy matek tagozatos lettem,
versenyekre jártam, közben jártam zeneiskolába, zongoráztam.
A
szüleid eléd tettek lehetőségeket és te abból választottál?
Látták, hogy a házi
feladatot gyorsan megcsinálom és van lekötetlen vegyértékem délutánonként.
Úgyhogy beírattak zeneiskolába, meg néptáncolni. Aztán később már az én
döntésem volt, hogy az időt zeneórákkal, nyelvórákkal, társastánccal,
színjátszó szakkörrel, matek különórával töltöttem ki, mindennel, ami jött.
Nagyon sok mindent csináltam gyerekként. Szerintem ezért is bírom azt a tempót,
ami mondjuk egy turnéidőszakra vagy lemezkiadásra jellemző, amikor sokféle dolgot
kell párhuzamosan kezelni és gyorsan váltani két aktivitás között. Úgyhogy
egyrészt elég aktív gyerek voltam, másrészt halk szavú, visszahúzódó, fiús. Óvodás
koromban rövid, tüsi hajam volt, az apukám vágta, mindenki fiúnak nézett.
Szóval, nem látszott, hogy belőlem majd színpadi ember lesz, inkább befelé
forduló voltam.
Ez
most is így van? Most is inkább visszahúzódó vagy?
A magánéletben számomra is
erős kontraszt szokott lenni aközött, hogy fent vagyok a színpadon és mindenki
rám figyel, és aközött, hogy utána mondjuk a barátaimmal elmegyünk meginni egy
sört. Olyankor mindig valaki más kerül a középpontba. Én a magánéletben nem folytatom
tovább a színpadi szerepet, nincs rá igényem, hogy középpontban legyek. Meg
érdekes a többi ember! Nyilván a foglalkozásom olyan, hogy ott muszáj magamra
vonnom a figyelmet, hogy el tudjam mondani, amit el akarok, és hogy az érdekes
legyen.
Jól
látom, hogy te nagyon tudatosan építed fel a fellépéseidet? Mintha a
koncertjeiden minden egyes apró elem a helyén lenne. Látszik, hogy nagy teret
engedsz a játékosságnak, de mintha az is precízen fel lenne építve.
Igen, ezt jól fogalmazod
meg. A tudatos énem biztos, hogy a matek miatt jön, meg egyszerűen ilyen
vagyok. Szeretem, ha rend van. Kívül-belül. Szeretek gondolkodni. Ugyanakkor
néha szeretek hirtelen impulzusok alapján döntéseket hozni. Azt hiszem, nem
vagyok kontrollfreak, nem érzem azt, hogy korlátoznám magam a tudatos
építkezéssel. Én ezt inkább úgy élem meg, mint egy szerencsés együttállást. A zene,
az előadó művészet nagyon sok spontaneitást, kreativitást és hirtelen dolgot
követel, másrészt viszont irtózatosan megkönnyíti az ember a saját helyzetét a
színpadon, ha van koncepciója a koncert ívének felépítéséhez.
![]() |
Fotó: harcsaveronika.hu |
Felméred
koncert előtt a helyszínt?
Igen. Koncert előtt amíg
beállítjuk a technikát, megnézzük, van-e bármilyen alapzaj, van-e bent bárpult,
fognak-e inni közben az emberek. Van egy csomó ilyen apróság, ami nagyban tudja
befolyásolni a koncert hangulatát. Aztán végiggondolom, hogy mivel indítsunk és
mi legyen a zárószám. Fontos kérdés, hogy van-e szünet. Tehát ezek alapján
megszerkesztjük a dalsorrendet. Az
elmúlt években arra is rájöttem, mennyire fontos, hogy mit mondok el a dalokról
és mikor. Hogy mennyire akarok megnyílni élőszóban, mennyi plusz információt
adok a közönségnek, tudok-e vicces lenni, tudok-e egy olyan sztorit mondani,
amin nevetnek. Sokszor előfordul, hogy jazz koncertre valaki úgy jön el, hogy
fölvesz egy szép ruhát és leül olyan illedelmesen. Ezt föl kell szabadítani. Én
nem akarom, hogy az emberek illedelmesen üljenek, én azt akarom, hogy átadják
magukat a koncertélménynek és ha kell, akkor járjon a lábuk, ha kell, akkor
álljanak föl.
Koncert
közben érzékeled a közönség állapotváltozását?
Abszolút. Viszont azt igyekeztem
megtanítani magamnak, hogy ez nagyon csalóka tud lenni. Nem szabad magam
átengedni a benyomásnak,
hogy mi jön vissza a közönségtől. Ha pozitív, amit érzékelek, az sokat segít.
Ha van akár csak egy ember, aki megenged magának egy hangosabb reakciót egy
szám után, az olyan bátorító erővel bír, ami nagyon-nagyon sokat segít. Ugyanakkor
ha ez nincs, akkor nem szabad elkeseredni, nem szabad azt gondolni, hogy nem
teszik az embereknek, mert van olyan habitusú ember, aki egyáltalán nem mutatja ki, hogy mi
megy benne végbe. Például én is ilyen vagyok gyakran. Én sem szoktam
csujjogatni koncertélmény közben, nem tartozom a leghangosabbak közé és mégis közben
sok minden történik belül. És van olyan, hogy zömében ilyen emberekből áll
össze a közönség és akkor nincs mit tenni. Tennünk kell a dolgunkat. Ilyenkor
érezzük a hiányát egyfajta segítségnek a
közönség részéről, de attól még nekünk menni kell ugyanúgy tovább.
Benned
ott van az, hogy talán nem a legkönnyebb műfajt választottad?
Igazából ez nézőpont
kérdése. Valahogy úgy tudnám megfogalmazni, hogy ahhoz képest, hogy nem a
legkönnyebben befogadható, ahhoz képest nagyon nagy közönséghez jutottunk el.
Vannak ennél sokkal-sokkal kevésbé befogadható zenék. A jazzen belül mi
könnyűnek számítunk. Ugyanakkor tény, hogy mivel mondjuk a rádióban játszották
más dalainkat, akad,
aki
úgy jön el a koncertre, hogy valami könnyebbet vár. Ezt a
meglepetést kezelnünk kell, de igazából ez nem jelent gondot. Az emberek nem
szoktak elmenni. Igyekszünk
elég érdekesek lenni, hogy aki másra számított, azt is megfogjuk.
Előfordul azért, hogy szünetben van bennem egy titkos rettegés, hogy vajon
mindenki visszajön-e, vajon lesznek üres székek?
De vissza szoktak jönni.
Elképesztő
hipnotizáló erőd van a színpadon.
Egy dolog biztos, hogy marha
sokat dolgozunk a Bálinttal. Biztos, hogy van szerencsénk is, vannak adottságaink, de az tény,
hogy nem állunk meg, például gyakran
fölvesszük a koncertjeinket és kielemezzük. Olyan dalokat is, amiket játszunk már
négy éve. Ez így működik, főleg azért, mert nekünk magunknak izgalmas kell,
hogy legyen, amit csinálunk. Nekem igazából az a kulcs, hogy nem lehet
hátradőlni. Akármikor is gondolná azt az ember, hogy na, most valahova megérkeztünk,
valami már jól megy, nincs úgy. Nincs olyan, hogy megérkeztünk. Ez egy folyamat
és ez valahol a szépsége is, hogy mindig van min dolgozni.
![]() |
Harcsa Veronika és Gyémánt Bálint (Fotó: harcsaveronika.hu) |
A
gyerekkorod kapcsán utaltál rá, hogy mivel sok mindent csináltál egyszerre,
innen is jöhet a teherbírásod. De mégis, honnan jön ennyi erő, energia?
Nem tudom, mennyivel dolgozom
többet, mint más ember. Az biztos, hogy a tudatosság itt nagyon sokat segít. Ez
előjött annál, hogy hogyan építünk fel egy koncertet, de legalább annyira
előjön ott is, hogy be kell tudni osztani az időt és tudni kell nemet mondani.
Tudsz?
Muszáj. Meg kellett tanulnom.
Az a fajta sokszínűség, hogy sokféle projektben vagyok benne, az nem megy
máshogy, mint hogy előre –sokszor hónapokkal előre - ki kell találni, hogy oké,
erre a koncertre nekem kell egy hét felkészülés. Vagy ha bejön valami nagyon
fontos, akkor a megelőző héten nekem kell, hogy legyen időm. Tudatosan kell
időt menedzselni, tervezni. Például 19 éves korom óta nem nézek tévét. A
Fazekas gimibe jártam Budapesten és ott tele volt a suli OKTV győztesekkel meg zsenikkel.
És volt egy diáktársam, aki négy OKTV-n indult és abból hármat megnyert, valami
elképesztő teljesítményt vitt véghez. Valaki megkérdezte tőle a sulimagazinban,
hogy mi a titka, erre azt mondta, az, hogy nem néz tévét. Ez annyira megmaradt
bennem, hogy én is elkezdtem nem nézni tévét és ez azóta is így maradt.
Filmeket nézek, de nincs tévém. Ennek szerintem a mai kori megfelelője a nem
fészbúkozás. Nem ítélkezni
akarok afelett, aki sok időt tölt ezekkel a dolgokkal, csak tudom, hogy az én
életemben ez hátráltatná a felkészültséget és az elmélyülésemet.
Van
szabadidőd?
Van. Ez meg a másik. Kell,
hogy legyen idő arra, hogy elmenjek síelni vagy olvassak. Az időmenedzsment nagyon
sok mindennek a kulcsa. Én sem vagyok profi ebben, én is folyamatosan próbálom
fejleszteni a képességeimet.
Az
utazás nem vesz el rengeteg időt? Nem fáradtál még el benne akár fizikailag,
akár lelkileg?
Fárasztó, de nem érzem azt,
hogy belefáradtam volna. Fizikailag bírom, azzal nincs gond. És igyekszem most
már keveset repülni hajnali gépekkel, mert az eléggé felborítja az embert. Nagyon
jól lehet dolgozni utazás közben,
és ilyenkor legalább jut időm olvasni is. Két évig tanultam
Brüsszelben, közben folyamatosan ingáztam, jártam haza koncertezni meg próbálni
és a brüsszeli konziban az énekórám hétfő reggel tízkor volt. Nagyon sokszor
jött úgy ki, hogy a hétfő hajnali géppel mentem ki, a reptérről pedig irány az énekóra.
A repülőn van egy erős alapzúgás menet közben, senki nem hallja ha én ott
elkezdek énekelni, viszont ha bedugom az egyik fülemet, akkor én hallom a saját
hangomat. Ilyenkor kiraktam a kottákat és gyakoroltam másfél órát, míg
megérkezett a gép. Ezt is föl lehet fogni kreatívan, nem a világ vége. Most az április,
május fantasztikus lesz, nem is tudom összeszámolni, hány országban
koncertezünk Bálinttal, átlagban heti háromszor fogok repülni. Nyilván nagyon
szívesen kihagynám ezt a részét, ha lehetne, de ez az ára annak, hogy ennyi helyen
megmutathatjuk magunkat, hogy ennyi élményt gyűjthetek be, hogy megismerkedhetünk
más európai kultúrákkal. Számomra ez nagyon inspiráló.
Van
kedvenc városod?
Budapestet mondanám első
helyen, nagyon szeretem. Nyugat-Európából nekem Berlin jön be a legjobban.
Biztosan azért is, mert nagyon hasonlít Budapestre, van egyfajta keleti íze,
amitől az ember budapestiként könnyen rá tud hangolódni, otthonosan érzi magát
benne. Másrészt akár Párizsban, akár Londonban, van egy olyan túltelítettség,
ami nagyon nagy versenyt eredményez és amitől
biztosra kell menned. Nyilván máshogy kísérletezik az, akinek 300
eurót kell fizetnie egy szobáért, meg másképp kísérletezik az, aki 1000 font
alatt nem talál normális helyet. Mivel Berlinben
barátságosabbak a számok, más a tempó, ez más léptékű kísérletezést
eredményez, én ezt látom. Egyszerűen
több a levegő.
Beszélsz
németül?
Igen.
Meg
franciául, meg angolul...
Igen. Az angolom a
legerősebb, aztán a francia meg a német.
A
nyelvek az iskolából jönnek?
Az interjú második felében Veronika további izgalmas témákról mesél: otthonteremtés, alkotás és alkotói válság, megújulás, kritika, komfortzóna...
![]() |
harcsaveronika.hu |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése